Kot Fritz

Dzisiaj na TVP Kultura został wyemitowany „Kot Fritz”, jeden z najlepszych a zarazem najbardziej kontrowersyjnych filmów animowanych, stworzonych w USA. W samych Stanach objęty został cenzurą, albowiem cenzorzy uznali go, za pierwszy, pornograficzny film animowany przez co nie został dopuszczony do oficjalnego obiegu. Tyle oficjalnie a prawdziwych powodów cenzury możemy się jedynie domyślać…

Opowiastka o kocie Fritzu, powstała na bazie komiksu autorstwa Roberta Crumba, wydawanego od końca lat 50-tych aż do teraz i pomimo swej długowieczności i uniwersalności problemów, poruszanych przez autora, komiks ten nie zostałby spopularyzowany gdyby nie „ekranizacja”.

Świat przedstawiony przez autora, to świat w którym policjanci to świnie, koty to cwaniaki, czarni to wrony – świat w którym faszyści uwielbiają seks i przemoc a państwo żydowskie kontroluje Nowy Jork i Los Angeles, świat kapitalizmu a po drugiej stronie, rewolucji.

Ameryka jawi się w nim jako zdegenerowany kraj (na fali „wolnej miłości”, narkomani, alkoholizmu), pełen patologii, biedy i wyzysku. Następuje dogłębna krytyka działania policji, systemu społecznego, systemu szkolnictw, establishmentu czy w końcu samego systemu ekonomicznego w USA i segregacji rasowej.

Jednak autorzy nie oszczędzają nikogo w swej, prześmiewczej, krytyce – dostaje się także młodym rewolucjonistom, hipisom, idei wolnej miłości, faszystom, czarnym panterom – którzy, wg autora, pod swoimi ideami kryją jedynie własne cele i korzyści, czego odzwierciedleniem ma być Fritz.

W tym wszystkim pojawia się nasz główny bohater – niespełniony poeta, rewolucjonista… ale na pokaz, bowiem jest egoistą, cynikiem, hipokrytą marzącym tylko o tym jak zaliczyć następną panienkę i jak znaleźć się w centrum uwagi (jak określił to jeden z uczestników orgii w wannie – „Fritz cierpi na manię Chrystusa”) wykorzystując piękne hasła w tym celu.

Chyba jednak nie do końca, kocur wyprany został z uczuć i wrażliwości społecznej – w pewnym momencie (podczas zabawy z wroną), postanawia wzniecić rewolucję, by obalić ciemiężycieli klasy robotniczej i czarnych – rewolucja następnie zostaje stłumiona przez „świńskie” oddziały policji i bombardowanie miasta, przez lotnictwo.

Z drugiej strony, widać to głęboką krytykę radykalizmu „Czarnych Panter”(gdyż to one stanowiły trzon rewolucji), który prowadzi tylko do rzezi i nie przynosi niczego dobrego.Uwypuklana jest naiwność oraz wykorzystywanie „mas” przez charyzmatycznych liderów – jak to określa, na końcu Fritz, nie przemoc a miłość jest najważniejsza. Jasne się staje, że autor staje po stronie Martina Lutra Kinga, przeciwstawiając się koncepcji Malcolma X – o którym w filmie(i komiksie), również była mowa.

Film stara się udzielić odpowiedzi – dlaczego młodzi ludzie się buntują ? Czy jej udziela ?

Ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie ale chyba właśnie przed tym lękiem, o udzielenie tej odpowiedzi i głębokiej krytyce, film został ocenzurowany w USA.

Film powstał w czasach buntu społecznego w USA, narodzin nowej lewicy, rodzenia się świadomości politycznej ludności czarnej i ogromnego kryzysu politycznego w Stanach, stąd też pod wpływem strachu, krytyki starego, imperialnego porządku politycznego w USA, został on poddany cenzurze.

Reklamy

3 comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s