Giertych usunął żydowskich pisarzy ?

Z takim twierdzeniem wyszedł dzisiaj klub parlamentarny SLD, argumentując to całkiem słusznie – wszyscy usunięci pisarze z kanonu lektur, byli pochodzenia żydowskiego, po za Marią Konopnicką. Rzeczywiście coś w tym musi być, oczywiście Giertych tłumaczy się zwyczajnym zbiegiem okoliczności ale coś za dużo tych zbiegów… po za tym wystarczy spojrzeć na rodzinne powinowactwo Giertycha oraz przede wszystkim na retorykę partii, która nie stroi od antysemickich wypowiedzi czy aktów.

Acz, ja osobiście, bardziej bym się skłaniał ku przekonaniu iż lektury Gombrowicza, Lechonia, etc. zostały usunięte z innych pobudek: przede wszystkim krytykują one konserwatywny porządek świata, konserwatyzm, hipokryzję ortodoksyjnych katolików, nie jednokrotnie wyśmiewając się z samych wierzących. Dla Giertycha jest to niebezpieczne, nie wygodne i stąd też decyzja o usunięciu tych lektur ze szkół.

  Zamiast tego proponowany jest Sienkiewicz – konserwatysta, nacjonalista, sarmata i to w takim duchu, wg. Romana mają być wychowywane dzieci… jest to smutne ale prawdziwe.

2 comments

  1. Ja się w lekturach Sienkiewicza niczego złego dopatrzeć nie mogę. Co więcej, Trylogię czytałam ze trzy razy. Nie jest, moim zdaniem, jakoś specjalnie konserwatywna i nacjonalistyczna. Ja przerabiałam w szkole „Krzyżaków”, „Ogniem i mieczem”, „Potop” i „Quo vadis”, a z sarmacją itd. nie mam nic wspólnego.

    I to wszystko nie przeszkadza mi uważać „Ferdydurke” za jedną z najważniejszych książek, jakie dotąd czytałam.

  2. Może w Sienkiewiczu nie widać tego na pierwszy rzut oka, ale całość książki jest w takim klimacie, to jest pod podszewską. Nic złego studiować to, jako obiekt rozważań – gorzej, gdy traktuje się jako wzór i model. :/

Skomentuj

